BESZÉDFEJLŐDÉS ÓVODÁS KORBAN
Az óvodás korszakban kulcsfontosságú szerepet kap a nyelvi készség.
Fontos megemlíteni, hogy a szülők ezekben a helyzetekben tudnak segíteni gyermekükön, és megalapozni az iskolába lépés egyik alapfeltételét. Mit tehetünk ilyenkor?
A 4-5 éves gyermek kommunikációs készségeit így fejleszthetjük:
Az óvodákban a gyerekek rájönnek, hogy a betűkkel és a számokkal szinte mindent ki tudnak fejezni, és hogy ez a legjobb módja annak, hogy kifejezzék érzéseiket, gondolataikat. 4-5 éves korban a csemeték már gyakran játszanak a szavakkal, történeteket mesélnek vagy információkat nyújtanak kortársaiknak. A legtöbb gyerek ilyenkor tanulja meg a családtagok neveit, és az ő saját személyes adatait (hol és mikor született, hol lakik, mit dolgoznak a szülei). A gyerekek beszéde ilyenkor már teljesen vagy majdnem teljesen érthető, esetleg egy-két betűt hibásan ejthetnek ki, a fiúknál pedig gyakori probléma a dadogás. Mondataik ilyenkor átlagosan már 5 szóból állnak, szókincsük 1000-2000 szóból áll, attól függően, hogy mennyit foglalkoznak vele.
Mit tegyünk akkor, ha probléma adódik a beszédfejlődés során?
Ha úgy vesszük észre, hogy a gyermek beszédfejlődésével, vagy hallásával baj lehet, azonnal forduljunk orvoshoz. Inkább menjünk feleslegesen, mint hogy a probléma óriásira nőjön. A kicsiknél az is közre játszhat a rossz beszédfejlődésben, hogyha valami baj van a hallásukkal, ezért az első lépés a hallásvizsgálat. Amennyiben mégis a beszédfejlődéssel vannak gondok, segíthetnek logopédusok, pszichológusok, és egyes terápiák attól függően, hogy miben nyilvánul meg a probléma.
Legjellemzőbb problémák a 4-5 évesek körében
A gyerekek nagy többségénél jelentkeznek ezek a problémák, de van ahol magától megoldódik. Másoknak logopédusra van szüksége. Mindenképpen szükséges folyamatosan tartani a kapcsolatot a gyermek orvosával, tanácsokat kérni és alkalmazni azokat a módszereket, amiket ő tanácsol.