AZ ISKOLAÉRETTSÉG KRITÉRIUMAI

Mielőtt a gyermeket iskolába engedjük tisztában kell lennünk egyes dolgokkal.

Annak érdekében, hogy a gyermekek megfeleljenek az iskolai elvárásoknak fizikailag és pszichésen is alkalmasnak kell lenni. A közhiedelemmel ellentétben nem minden 6. életévét betöltött gyermek válik iskolaéretté.  Az okosság és az ügyesség nem befolyásoló tényezője a tanulmányok elkezdésének.

 Magyarországon a közoktatási törvény értelmében, abban az évben válik iskolakötelessé a gyermek, amelyikben augusztus 31-ig betölti 6. életévét. Az óvodapedagógusok feladatai közzé tartozik, hogy felmérjék a nagycsoportosokat és eldöntsék megfelelnek-e az iskolai kritériumoknak. Sok esetben nem elég az óvónői szakvélemény, ilyenkor iskolaérettségi vizsgálatot a Nevelési Tanácsadóban végeznek. A vizsgálat célja, hogy felmérje a gyermeket testi, lelki, és fizikai szempontból.

 

Fizikai alkalmasság

Az óvodában a gyermek egész nap a játékkal foglalkozik, jól érzi magát és egyáltalán nem vagy nagyon kevés olyan dolgot bíznak rá, ami felelősséggel jár. Az iskola ezzel ellentétben megnövekedett terheket jelenthet.  A nem megfelelően érett szervezetet megterheli az iskolatáska súlya, a 45 percig való padban ülés és a koncentrálás. Az iskola elkezdése előtt be kell következnie egy fejlődési ugrásnak, ami a testméret növekedését is jelenti. Az iskolába lépés egyik követelménye a 110 centiméter magasság és legalább 18 kiló elérése. Szükséges még a megfelelő fizikai erőnlét és az első fogváltás beteljesülése. . A kúszás, mászás, lábujjhegyen járás, sarkon járás, külső talpélen járás, guggoló járás, szökdelés páros lábon és egy lábon, fejemelgetés háton- és hason fekvésben – ezen mozgások hibás végrehajtása idegrendszeri éretlenségre utalhat, ami az olvasás-írás tanulásánál nehézséget okozhat. A nagycsoportban a gyermekeknél ki kell, hogy alakuljon a megfelelő ceruzafogás, és a jobb-balkéz dominanciája.

 

Kognitív érettség

Az iskolaérett gyermek meg tudja különböztetni a jobb és a bal oldalát, és kialakult nála a megfelelő térérzékelés. A szem-kéz koordinálása nem jelent számára gondot, ami azért fontos, mert az írás-olvasás tanulásának alapvető feltétele, hogy úgy tudja követni a kezét a szemével, hogy közben a leírtakra figyel. Az alak-szín formaállandóság kialakulása fontos lesz a későbbiekben, amikor a gyermeknek nyomtatott szöveget kell írottra másolni. A betűfelismerés nehézsége is az alak formaállandóságára vezethető vissza.

 

 

 

 

Pszichés alkalmasság

                Az iskolaérett gyermeket kell, hogy foglalkoztassa már óvodában is a tanulás kérdése. Játékaiban gyakran megjelenik az iskola témája, érdeklődik, és várja ezt az új kihívást. Erre a korosztályra jellemző, hogy a gyermeknek szüksége van a dicséretekre és a jó teljesítményre. Az alsó tagozatban fontos a diákok számára, hogy pedagógusok jó véleménnyel legyenek róluk. Elgondolkodtató az iskolakezdés abban az esetben, ha nincs meg ez a fajta érdeklődés, és a figyelem még mindig inkább a játékra koncentrál. Az iskolaérett gyermek szívesen végzi el a rá bízott feladatokat, nagyon kitartó, és ritkán hagyja félbe azt a tevékenységet, amibe belekezdett. A szociális érettség jele, hogy a gyermek kész kapcsolatokat kialakítani és fenntartani a vele egyidősekkel, iskola előtt pedig meg kell, hogy ismerje a közösség íratlan szabályait. Felmérések szerint, az iskolai teljesítményt nagyban befolyásolja az osztályba való beilleszkedés.

 

A szülőnek joga van beleavatkozni gyermeke sorsába, kérhet iskolaérettségi vizsgálatot, és később joga van fellebbezni. Fontos, hogy a szülő tartozik felelősséggel abban az esetben, hy évismétlést, vagy korengedményes iskolába küldést igényel. Az iskolai kudarcok nagyban befolyásolják a gyermek egész életét. A tét a gyermek önbizalma, motivációja, és önértékelése

HIRDETÉS
MINDEN AMI SZÜLETETT ANYUKA
EGYÜTT TÖLTÖTT IDŐ
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS
SPORT & MOZGÁS
SZÉPSÉGTIPPEK
KARRIER
KIKAPCSOLÓDÁS
RANDI TIPPEK
SZERELEM & SZEX
IGAZ TÖRTÉNETEK
Iratkozzon FEL HÍRLEVELÜNKRE!
Csatlakozz hozzánk!