AZ EREDMÉNYES TANULÁS TITKA
Bármit meg lehet tanítani a gyermekkel, a megfelelő módszerrel.
Nagy kihívást jelent a szülőknek, amikor a gyermek bekerül az első osztályba. Azt azonban nem szabad elfelejtenünk, ez nem csak számunka okozhat nehézségeket, az iskola, a gyermek életében az első komoly kihívást jelenti. Az állandó számonkérés, koncentrálás, mind-mind új dolgot jelent a csöppségek számára. A tanulással töltött idő nem minden esetben örömteli, megesik olykor, hogy kínszenvedést jelent a délutáni gyakorlás. Kezdetben a reggeli készülődést kísérheti hasfájás, ami az állandó szorongás előjele. A tanulás körüli harc felemésztheti a jó szülő-gyermek kapcsolatot. Ha látjuk, hogy a gyermek igyekszik, gyakran dicsérjük meg, ne csak azokat a dolgokat hánytorgassuk fel, ami nehézségeket okoz neki.
Hogyan tudok segíteni?
Számtalanszor záporoznak a különféle jó tanácsok „Csak ülj le, és tanuld meg!”, „Jegyzeteld ki!” „Olvasd át még egyszer!” „Koncentrálj jobban!” „Reggel kelj fel korábban, és ismételd át!” „Az esti órákat is szánd a tanulásra!” - fontos azonban abba is belegondolnunk, hogy nem mindenki egyforma, így személyenként más módszerek jelentik a megoldást. A célra vezető út első lépése megismerni a gyermek tanulási stílusát. Vannak, akik hallás után jegyzik meg hamarabb az információkat, még másoknak a vizuális technika segít megjegyezni a látottakat. Mérjük fel, gyermekünk melyik vizuális csatornáját használja legeredményesebben.
Látom, hallom, érzem, tudom
A vizuális típusú tanulók
Jellemző rájuk, hogy leginkább olvasva szeretnek tanulni, az információkat könnyebben meg tudják jegyezni, ha grafikont, diagramot, vagy táblázatot használnak fel. A lényeg kiemelése nagy segítséget jelent számukra, így jó ha mindig van náluk színes filctoll, vagy szövegkiemelő. A jegyzet fecnik és a szókártyák is segíthetik a tanulásban őket.
Auditív típusú tanulók
Jellemző rájuk, hogy sokat beszélnek és szeretik a zenét. Segíti őket egy jó tanári magyarázat, és a hangos gondolkodás. Ha egy emberre gondolnak, hamarabb jut eszükbe a név, mint a kinézet. Sokkal jobban emlékszik azokra az órákra, ahol aktívan részt vesz, esetleg beszélgetésbe kezd. Fontos számukra az olvasás, és ha társainak ő magyarázza el az aktuális tananyagot. Könnyebbé teheti a tanulást a magnókazetta hallgatása is.
Mozgásos típusú tanulók
Jellemzően szeretnek kézműveskedni, leginkább érintések, mozgások és tárgyakkal való foglalkozáson át tudnak hatékonyan tanulni. Amikor össze kell állítniuk valamit, inkább kiveszik az alkatrészeket a dobozból, és kitalálják, hogyan kell összerakni, minthogy elolvassák az útmutatót. Nem jellemző rájuk a hosszas beszélgetés, és nem bírnak sokáig egy helyben ülni. A tanulás során célszerű különböző feladatokat rájuk bízni, és egyéb tevékenységeket rájuk bízni.